صوت و متن کامل کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن/ اثر آیت الله سید علی خامنه‌ای

طرح مسئله

آیا اسلام فقط به دنبال آباد کردن آخرت است یا برای آباد کردن زندگی در این دنیا، و رسیدن انسان به یک زندگی خوب هم برنامه دارد؟ اگر دارد، طرح و برنامۀ اسلام برای یک زندگی اجتماعی موفق که نیازهای فردی و جمعی انسان‌ها در این دنیا را به بهترین نحو و با کمترین آسیب برآورده کند، چیست؟ هدف مولف در این کتاب پاسخ به همین سوال اخیر است. در واقع مولف تلاش کرده بر اساس مهمترین آیات قرآن، به فراوان‌ترین و اصلی‌ترین سوال همۀ انسان‌ها در این دنیا، پاسخ دهد. از آنجا که چهار مفهوم ایمان، توحید، نبوت و ولایت، جزو اصلی‌ترین و پرتکرارترین مفاهیم مطرح شده در قرآن هستند، نویسنده با تبیین این مفاهیم از طریق آیات قرآن، نقش هر کدام از این مقاهیم را در بنا کردن زندگی و جامعۀ مطلوب انسان بیان کرده است.

توضیح: فایل‌های PDF جلسات که لینک دانلود آنها در ادامه آمده است، در قطع وزیری(A4) هستند.

بخش اول: ایمان؛
ویژگی‌های ایمان (آگاهانه، زاینده، پاینده) و ثمرات آن (نقش آن در زندگی خوب)

معرفی این بخش: از نگاه عقلی و تجربی، برای خوشبخت شدن در زندگی، چه بی‌دین و مادی‌گرا باشید و چه دیندار و خداپرست، ۱۲ شرط لازم است؛ ایمان حقیقی این شروط را تأمین می‌کند و موجب خوشبخت شدن در زندگی می‌شود./ معرفی یک صفحه‌ای: اینجا(+)

بخش دوم: توحید؛
معنای توحید (آزادی) و تأ ثیر توحید بر زندگی فردی (وسعت دید، شجاعت) و اجتماعی (نفی طبقات اجتماعی)

معرفی این بخش: توحید به معنی باور داشتن قدرت مطلق خدا و در نتیجه آزاد شدن از اطاعت غیرخدا است. فایدۀ آن از جهت اجتماعی، رهایی جامعه از اطاعت غیرخدا و از بین رفتن طبقات اجتماعی است که منشأ اصلی نابسامانی‌های مردم است. از نظر فردی و روانی نیز توحید باعث ایجاد وسعت دید و شجاعت و از بین رفتن ترس است که عامل اکثر بدبختی‌ها و ناکامی‌های انسان است./ معرفی یک صفحه‌ای: اینجا(+)

بخش سوم: نبوت؛
فلسفۀ نبوت، اثر نبوت در حالات درونی و پیرامونی نبی، اهداف (انسان‌سازی از طریق حکومت)، معارضین نبوت، نتایج نبوت(بلندمدت و کوتاه‌مدت) و لازمۀ شهادت به نبوت (تلاش برای آبادانی دنیا)

معرفی این بخش: نبی، ابتدا خودش از درون برانگیخته (مبعوث) می‌شود، آنگاه عزم ایجاد انقلاب (بعثت؛ برانگیختی و تحول) در جامعه می‌کند، و برای تحققِ لازمۀ این تحول، یعنی انسان‌سازی، دنبال تشکیل حکومت می‌رود. و در این مسیر کسانی که منافعشان در گرو جامعۀ طبقاتی و تبعیض‌آلود است، با او معارضه می‌کنند. اما هرکسی که به رسالت او شهادت می‌دهد، اگر در این شهادت صادق باشد، باید در راه تحقق هدف رسول، که درست کردن و آباد کردن دنیا است، تلاش کنند./ معرفی یک صفحه‌ای: اینجا(+)

بخش چهارم: ولایت؛
معنای ولایت، مراتب ولایت(عرضی، طولی)، آثار آن در زندگی اجتماعی) شکوفایی استعدادها (و آسیب ولایت طاغوت (نابودی و استثمار استعدادها)

معرفی این بخش: انبیاء برای تحقق هدفشان یعنی جامعه‌سازی، نیازمند یک جمع به‌هم‌پیوسته، یعنی ولایت‌مدار هستند، که این ولایت‌مداری اولاً به معنی به‌هم‌پیوستگی مؤمنین با همدیگر (ولایت عرضی) و با ولی (ولایت طولی)، در هدف، فکر و عمل است و ثانیاً به معنی عدم وابستگی و تأثیرپذیری از کفار و طواغیت است. و مهم‌ترین کارکرد ولایت در جامعه، شکوفایی استعدادهاست؛ برخلاف طاغوت که اثرش نابودی و استثمار استعدادها در جهت منافع طواغیت است. راه رسیدن جامعه به این شکوفایی نیز، «هجرت» از اسارت طاغوت، به محیط امن و آزاد یک جامعۀ ولایتمدار است./ معرفی یک صفحه‌ای: اینجا(+)

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

17 − شانزده =