طرح مسئله
آیا اسلام فقط به دنبال آباد کردن آخرت است یا برای آباد کردن زندگی در این دنیا، و رسیدن انسان به یک زندگی خوب هم برنامه دارد؟ اگر دارد، طرح و برنامۀ اسلام برای یک زندگی اجتماعی موفق که نیازهای فردی و جمعی انسانها در این دنیا را به بهترین نحو و با کمترین آسیب برآورده کند، چیست؟ هدف مولف در این کتاب پاسخ به همین سوال اخیر است. در واقع مولف تلاش کرده بر اساس مهمترین آیات قرآن، به فراوانترین و اصلیترین سوال همۀ انسانها در این دنیا، پاسخ دهد. از آنجا که چهار مفهوم ایمان، توحید، نبوت و ولایت، جزو اصلیترین و پرتکرارترین مفاهیم مطرح شده در قرآن هستند، نویسنده با تبیین این مفاهیم از طریق آیات قرآن، نقش هر کدام از این مقاهیم را در بنا کردن زندگی و جامعۀ مطلوب انسان بیان کرده است.
- دانلود فایل PDF متن کامل کتاب؛ نسخۀ تعاملی و مناسب برای تلفن همراه (۱۶ مگابایت)
- دانلود یکجای فایلهای PDF به تفکیک جلسات ۱ تا ۲۸ در قطع وزیری(A4) (54 مگابایت)
- دانلود صوت تمام جلسات به صورت یکجا (۴۵۷ مگابایت)
- دانلود صوت و فایل PDF هر جلسه به صورت مجزا: کمی پایینتر
توضیح: فایلهای PDF جلسات که لینک دانلود آنها در ادامه آمده است، در قطع وزیری(A4) هستند.
بخش اول: ایمان؛
ویژگیهای ایمان (آگاهانه، زاینده، پاینده) و ثمرات آن (نقش آن در زندگی خوب)
معرفی این بخش: از نگاه عقلی و تجربی، برای خوشبخت شدن در زندگی، چه بیدین و مادیگرا باشید و چه دیندار و خداپرست، ۱۲ شرط لازم است؛ ایمان حقیقی این شروط را تأمین میکند و موجب خوشبخت شدن در زندگی میشود./ معرفی یک صفحهای: اینجا(+)
- [جلسۀ ۱] نشانههای ایمان؛ ویژگیهای مؤمن(۱)
- [جلسۀ ۲] نشانههای ایمان؛ ویژگیهای مؤمن(۲)
- [جلسۀ ۳] ویژگیهای ایمان حقیقی: ۱. آگاهانه
- [جلسۀ ۴] ویژگیهای ایمان حقیقی: ۲. زاینده و همراه با تعهدات عملی
- [جلسۀ ۵] ویژگیهای ایمان حقیقی: ۳. همیشه و همهجا
- [جلسۀ ۶] آثار ایمان حقیقی در رسیدن به یک زندگی خوب
- [جلسۀ ۷] آثار ایمان در قرآن، همان شروط خوشبختی در دنیا!
بخش دوم: توحید؛
معنای توحید (آزادی) و تأ ثیر توحید بر زندگی فردی (وسعت دید، شجاعت) و اجتماعی (نفی طبقات اجتماعی)
معرفی این بخش: توحید به معنی باور داشتن قدرت مطلق خدا و در نتیجه آزاد شدن از اطاعت غیرخدا است. فایدۀ آن از جهت اجتماعی، رهایی جامعه از اطاعت غیرخدا و از بین رفتن طبقات اجتماعی است که منشأ اصلی نابسامانیهای مردم است. از نظر فردی و روانی نیز توحید باعث ایجاد وسعت دید و شجاعت و از بین رفتن ترس است که عامل اکثر بدبختیها و ناکامیهای انسان است./ معرفی یک صفحهای: اینجا(+)
- [جلسۀ ۸] توحید یعنی همـۀ جهان وابسته بـه قـدرت بالاتر است، و همه، بـردگان و بندگان اوینـد (توحیـد در جهانبینی اسلام)
- [جلسۀ ۹] ضـرورت نـگاه کارکردگرایانـه بـه توحیـد، وابسـتگی جهـان و انسـان بـه قـدرت برتـر و عبودیـت برابـر همـۀ موجـودات در برابـر خـدا (توحیـد در ایدئولـوژی اسلام)
- [جلسۀ ۱۰] روح توحید، نفی اطاعت غیر خدا (عبادت و اطاعت انحصاری خدا)
- [جلسۀ ۱۱] معنای عبادت، اطاعت از غیر خدا چه در فرمانهای شـخصی و چه در قوانین اجتماعی یعنی شـرک (روح توحیـد نفی عبودیت غیر خدا)
- [جلسۀ ۱۲] مهمترین اثر اجتماعی توحید: نفی طبقات اجتماعی (توحید و نفی طبقات اجتماعی)
- [جلسۀ ۱۳] تأثیر توحید در زندگی فردی: وسعت دید، شجاعت (تأثیرات روانی توحید)
بخش سوم: نبوت؛
فلسفۀ نبوت، اثر نبوت در حالات درونی و پیرامونی نبی، اهداف (انسانسازی از طریق حکومت)، معارضین نبوت، نتایج نبوت(بلندمدت و کوتاهمدت) و لازمۀ شهادت به نبوت (تلاش برای آبادانی دنیا)
معرفی این بخش: نبی، ابتدا خودش از درون برانگیخته (مبعوث) میشود، آنگاه عزم ایجاد انقلاب (بعثت؛ برانگیختی و تحول) در جامعه میکند، و برای تحققِ لازمۀ این تحول، یعنی انسانسازی، دنبال تشکیل حکومت میرود. و در این مسیر کسانی که منافعشان در گرو جامعۀ طبقاتی و تبعیضآلود است، با او معارضه میکنند. اما هرکسی که به رسالت او شهادت میدهد، اگر در این شهادت صادق باشد، باید در راه تحقق هدف رسول، که درست کردن و آباد کردن دنیا است، تلاش کنند./ معرفی یک صفحهای: اینجا(+)
- [جلسۀ ۱۴] فلسفۀ نبوت و ارسال رسول؛ عدم کفایت عقل و غریزه برای هدایت بشر
- [جلسۀ ۱۵] بعثت و برانگیختگی درونی نبی، مقدمۀ بعثت بیرونی و اجتماعی (مبعث در نبوت)
- [جلسۀ ۱۶] هدف بعثت انبیا، جامعهسازی و در رأس آن نفی طبقات اجتماعی (رستاخیز اجتماعی نبوت)
- [جلسۀ ۱۷] اهداف نبوت؛ انسانسازی از طریق ایجاد حکومت
- [جلسۀ ۱۸] انبیا حرف آخر، یعنی «ایجاد حکومت» را، همان اول میگفتند (نخستین نغمههای نبوت)
- [جلسۀ ۱۹] گروههای معارض؛ طواغیت، اشراف، خوشگذرانها، نخبگان مذهبی
- [جلسۀ ۲۰] انبیا از منظر یک فعالیت دستهجمعی، موفق بودند (فرجام نبوت [۱])
- [جلسۀ ۲۱] برخی انبیا با دو شـرط ایمـان و صبـر مـردم، در زمـان خودشـان هـم موفـق شـدند (فرجـام نبـوت[۲])
- [جلسۀ ۲۲] لازمۀ شهادت بـه نبـوت و ایمـان بـه رسـول، «پیگیـری» اهـداف او از جملـه آبادانـی دنیاسـت (تعهـد «ایمـان بـه نبـوت»)
بخش چهارم: ولایت؛
معنای ولایت، مراتب ولایت(عرضی، طولی)، آثار آن در زندگی اجتماعی) شکوفایی استعدادها (و آسیب ولایت طاغوت (نابودی و استثمار استعدادها)
معرفی این بخش: انبیاء برای تحقق هدفشان یعنی جامعهسازی، نیازمند یک جمع بههمپیوسته، یعنی ولایتمدار هستند، که این ولایتمداری اولاً به معنی بههمپیوستگی مؤمنین با همدیگر (ولایت عرضی) و با ولی (ولایت طولی)، در هدف، فکر و عمل است و ثانیاً به معنی عدم وابستگی و تأثیرپذیری از کفار و طواغیت است. و مهمترین کارکرد ولایت در جامعه، شکوفایی استعدادهاست؛ برخلاف طاغوت که اثرش نابودی و استثمار استعدادها در جهت منافع طواغیت است. راه رسیدن جامعه به این شکوفایی نیز، «هجرت» از اسارت طاغوت، به محیط امن و آزاد یک جامعۀ ولایتمدار است./ معرفی یک صفحهای: اینجا(+)
- [جلسۀ ۲۳] ولایت یعنی «به همپیوستگی» با مؤمنین و ولی، و «گسستگی» با جبهۀ مقابل ولی (ولایت)
- [جلسۀ ۲۴] دو جهـت ولایت در قـرآن؛ حفـظ پیوسـتگی داخلی و نفی وابسـتگی خارجی، ضـرورت ولـی و قـدرت متمرکـز بـرای حفـظ پیوستگی و نفی وابسـتگی (پیوندهـای امـت اسلامی)
- [جلسۀ ۲۵] ثمرات اجتماعی و فردی ولایت و معنای ولایت در انسان و جامعه (بهشت ولایت)
- [جلسۀ ۲۶] حاکم بودن خدا به عنوان ولیّ واقعی در جامعه، و هـر آنکه خدا بـه نـام یا نشانی بـه ولایت میگمارد (در پیرامـون ولایت [۱])
- [جلسۀ ۲۷] پیامدها و آثار سوء عدم پذیرش ولایت خدا و پذیرش ولایت غیرخدا؛ آسیبهای اجتماعی ولایت طاغوت و شیطان؛ نابودی یا استثمار استعدادها (در پیرامون ولایت [۲])
- [جلسۀ ۲۸] معنای ولایت شیطان، آسیبهای اجتماعی ولایت طاغوت؛ تسلط بر استعدادها و نیروها و ابتکارها و سلب آزادی و بیاختیار کردن انسانها. هجرت یعنی رها شدن از قید و بندهای نظـام جاهلی و رسیدن بـه محیط آزاد اسلامی (در پیرامون ولایت [۳])